Alpha Tauri.jpg
DIVARI EH Mikko Kauppinen.png

10.6.2022

ENNAKKOHAASTATTELU

F1 Divari on edennyt kevätkauden osalta jo siihen pisteeseen, että sarjaa on jäljellä enää päätösosakilpailu Portugalissa, jossa näyttämönä toimii Autodromo Internacional do Algarve. Ennen tulevan sunnuntain osakilpailua haastatteluun saimme Mikko Kauppisen, joka edustaa radalla Alpha Tauria ja tunnetaan nimellä komentorivi.

 

Kausi on vain vähää vaille valmis, tällä hetkellä sarjasijoitus kolmantena ja varma nousu eSM-Liigaan. Millä ajatuksilla loppukauteen ja syksyn eSM-Liigan kauteen?
-
Divarin viimeiseen kisaan lähdetään varmistamaan lähinnä sarjan kolmospaikkaa. Kovalla reenillä mennään loppuun asti ja haetaan kaikki pisteet mitä jaossa on.

Ensi kaudella vastus onkin astetta kovempaa tasoa ja pelikin vaihtuu tässä välissä, joten kovasti saa töitä tehdä että pystyy pisteistä taistelemaan.

Minimitavoite ensi kaudella on pysyä liigassa ja tyytyväinen olisin TOP 10 loppusijoitukseen.

Millainen panostus on ollut tähän kauteen ja paljonko todellisuudessa tulee treenattua per kilpailu?
-
Kahden viikon kisaväli on mahdollistanut suuremman reenimäärään. Semmoinen 100-200 kierrosta tulee per rata harjoiteltua ja säädettyä autoa. 
Reenikisoja sarjan muiden kisailijoiden kesken on myös ajeltu tällä kaudella kiitettävästi.

Kauanko olet ajanut kilpaa virtuaalisesti ja millainen asetelma pojan (Lukezz_82) kanssa, jos ajatte samassa sarjassa?
-
Muutaman vuoden on tullut kisailtua online-kisoissa. Vielä F1 2020 peli oli PC puolella, mutta samana vuonna kuulin pojalta DirtyRacing sarjasta ja tuli hommattua pleikkarit, jotta pääsi mukavaan porukkaan kisaamaan mukaan.
Tämä on ollut aivan mahtavaa isä-poika tekemistä. Alussa toimin kisainssinä, kun ajettiin eri sarjoissa, mutta nyt edellisellä SM-kaudella oltiin samassa tallissa, joten päästiin reenaamaan ja hiomaan strategioita yhdessä. 
Vauhtieroa on pojan hyväksi sen verta paljon, että taisi sieltä muutaman kerran kisojen aikana radiosta kuulua, että pois tieltä!
Katsotaan josko vanha kehäraakki oppis jotain uusia temppuja ens kaudelle ja pystyisi vähän laittaa kovempaa haastetta, mutta joka tapauksessa aivan mahtava päästä takaisin pääsarjaan ajamaan kisoja yhdessä.

Seuraava kilpailu Portugalissa. Mitä mieltä kyseisestä radasta?

- Radassa on mahtavasti korkeuseroja ja on kunnon vanhan liiton rataprofiilin mukainen, joten tykkään kyllä. Hyviä ohituspaikkoja radalta löytyy pääsuoran lisäksi mutkaan 5, joten siellä voi olla tapahtumaa. Radan haasteita tuo takapään pidon puuttuminen etenkin mutkissa 4 ja 8.

 

Millaisella setupilla/laitteistolla kilpailuja ajat?

- Rigi: OverPower Formula Lite, ratti: Fanatec Podium Racing Wheel F1, polkimet: Fanatec ClubSport Pedals V3 + damper ja break performance kit.

 

Jos saisit tuoda jonkin F1-kalenterista poistuneen radan takaisin, mikä se olisi ja miksi?

- Hockenheimringin. Formuloilla pitää ajaa sellaisilla radoilla, joissa niiden ominaisuudet pääsee täyteen loistoonsa. Ei ahtailla katuradoilla - jätetään nämä muille autokisoille. Tämä on myös yksi niistä radoista missä haluaisin käydä ihan paikanpäällä viettämässä kisaviikonloppua.

 

Löytyykö IRL-formuloista suosikkikuljettajaa ja jos saisi vielä perustelujen kanssa?

- No nyt kun pappa Räikkönen lähti eläkkeelle, niin kyllähän se Bottas kovin suosikki, sen verta kotiinpäin aina pitää vetää.

Valintarevolveri:

  • Ananasta pizzaan?

    • En laita, polttaa suun

  • Tuutti vai puikko?

    • Tuutti (suklaa)

  • Leijonat vai Huuhkajat?

    • Leijonat, vaikka löytyy vain Huuhkajien pelipaita (oli niin hieno)

  • Aamuvirkku vai aamutorkku?

    • Aamuvirkku, vanhuus ei tule yksin

  • Saunailta Räikkösen kanssa vai kilparadalle Häkkisen kanssa?

    • No molemmat kelpais, mutta muistaisko siitä saunaillasta sit enää mitään, joten Häkkisen kanssa radalle

Taistelu viimeisistä liigapaikoista siis tulevana sunnuntaina 12.6. klo 20.00, kun vuorossa on Portugalin GP.
Kilpailun näet tutusti DirtyRacingin Twitch-kanavalta!

- KISAKALENTERI JA PISTETILANNE

- LOPPUTULOKSET